Love a film? Make yourself a poster! / Kochasz film? Zrób sobie plakat!

by Jan Kowalewicz

Everybody has a film that shaped him.

50 x 70, Tria markers
50 x 70, Tria markers

I doesn’t matter if the film still matches your grown up taste its magic charmed you forever. For me the old Star Wars Trilogy has this kind of magic.

It still give me chills when I hear famous words Vader tells Luke “Obi Wan never told you the truth…” and all the sentences in that scene. When my older brother came into his wedding party with his bride by the arm the Throne Chamber march from the 4th Episode blasted from speakers and all man stood in rank and file formation. It was him who had shown me the old saga, when I was a kid no higher than my bed. I still remember how he draw stills from the movie using charcoal and did magic before my very own eyes in several minutes.

George Lucas created cultural mix. The success drew from a nomad folk-tale and background in anthropology. The synthesis of different cultures atmosphere, popular fears designed in strong graphic manner, when put into a good vs evil fight had formed many kids forever.

A while ago, charmed by the new trailer of forthcoming VIIth episode I took the B2 paper sheet and markers and illustrated my favorite episode – the Empire Strikes Back.

If I drew a poster for you, for which movie would it be?

Każdy ma filmy, które go ukształtowały. Bez względu na to, czy te filmy podobają się nam po latach, ich magia na zawsze wyryła bruzdy w korze mózgowej. Chcąc nie chcąc dla mnie seria ,,Gwiezdne Wojny” jest czymś takim.

Nadal mam ciary i włosy na ciele stają mi dęba gdy słyszę gdy Vader mówi do Luca “Obi Wan never told you the truth”… Gdy mój starszy brat wkroczył wraz ze swoją świeżo upieczoną małżonką na salę weselną, z głośników ruszyła muzyka z sali tronowej IV epizodu, a panowie na sali ustawili się w szpaler. To on, będąc dobrych kilka lat starszym, pokazywał mi starą sagę, gdy byłem szczylem niewiele odrastającym od podłogi. Do dziś pamiętam, jak na magnetowidzie zatrzymywał film i w ciągu kilkunastu minut węglem rysował kadry z filmu. Stałem jak zauroczony patrząc na magię, której w mojej oczach dokonywał.

Lucas zrobił kulturalny miks, do którego zdolny jest tylko antropolog z wyczuciem wędrownego bajarza. Synteza wartości i klimatu różnych kultur, ujęcie lęków w postaci graficznej, a wszystko wokół prostego pomysłu walki dobra ze złem, kształtuje niejednego chłopca i dziewczynkę.

Pewnego dnia, urzeczony magią, która bije z obiecującego zwiastunu nadchodzącego siódmego epizodu w reżyserii J.J. Abramsa, sięgnąłem po arkusz B2 leżący przy moim wyrku i postanowiłem zrobić sobie plakat mojego ulubionego epizodu “Imperium Kontratakuje”.

Jakbym miał wykonać dla Ciebie plakat, to do jakiego filmu by był?

Leave a Reply

